Att skydda kyrkorna från stöld

De svenska kyrkorna är fulla av skatter. Kanske inte skatter av dyrbara juveler, även om det finns, utan det handlar snarare om kulturhistoriska konstverk. Tyvärr så försvinner årligen konst från kyrkor eftersom de är relativt dåligt bevakade. Man har försökt att övervaka kyrkorna bättre men det är svårt eftersom bevakningen kostar stora summor och kyrkorna är många i antal. Ibland försvinner stöldgodset för alltid men ibland är det borta ett par år innan det dyker upp igen. En del verk hittas på auktionshus och andra på museum. Även på välkända museum som Pradomuseet har svenskt stöldgods dykt upp.

Svårt att skydda exteriör

Svenska Kyrkans strategier för att skydda kyrkans kulturföremål har gett avkastning och allt färre dyrbara skulpturer försvinner. Det finns dock saker som är svårare att skydda mot stöldligor och det är kyrkans exteriör. När kyrkorna byggdes fungerade de som stadshus, försvarsborg och guds hus. Byborna bidrog med det allra finaste de hade. Det finns otroligt fint järnsmide på de gamla kyrkorna i landet. Anledning var att järn var dyrt men även att de hade en skyddande effekt mot troll, vättar och andra knytt som gick Satans ärenden. En del föremål som kyrkorna utrustades med är så gamla att de härstammar från vikingatiden. Ett exempel på det är ett lejonhuvud på ytterlännäs gamla kyrkport, som kommer från Bysans rike.

Dyra skatter i kyrkan

Interiören i kyrkan är lättare att skydda mot stölder. Det handlar inte om skattkistor fulla med pengar, utan det är ofta silverljusstakar, lösa träskulpturer och brudkronor som försvinner. Brudkronorna i kyrkorna kan vara väldigt påkostade. Till vardags var de ofta placerade på en staty föreställande jungfru Maria men då bröllop vankades fick bruden låna den. De är ofta stora skapelser och materialen varierar från mässing till guld eller silver. Dessa föremål kan låsas in men träskulpturer som sitter fast i väggarna är det värre med. Tyvärr går även en del av dessa skulpturer sönder när de utsätts för brott. Tjuvarna försöker knacka loss dem men misslyckas och skulpturen är förstörd för all framtid.