Den stulna kyrkan och den stulna kyrkklockan

Det händer oftare än gemene man kan tro att artefakter och värdefulla historiska föremål stjäls ur kyrkor, men hur ofta har en hel kyrka stulits från sin plats? Det var precis vad som hände kyrkan i Donald, i provinsen British Columbia i Kanada, i slutet av 1800-talet.Windermere's_St._Peter's_Church

Historien med den stulna kyrkan börjar med att järnvägsbolaget Canadian Pacific Railway år 1897 meddelade att de skulle flytta sin verksamhet från Donald till Revelstoke. Eftersom CPR:s verksamhet var grundbulten i samhället i Donald, skulle samhället i princip bli en spökstad efter att järnvägsbolaget flyttat. Detta insåg en av Donalds invånare, Rufus Kimpton, som bestämde sig för att tillsammans med sin familj flytta till Windermere. Väl på plats i Windermere saknade dock hans fru kyrkan i deras gamla hemstad, så mycket att Rufus faktiskt begav sig tillbaka till Donald för att stjäla kyrkan. Han fraktade den med hjälp av en vagn och en pråm till sin nya hemstad. Kyrkan i Donald hade dock redan lovats bort till en annan stad, Revelstoke, och när invånarna i Revelstoke kom till Donald för att hämta sin kyrka blev de därför bittert besvikna när de fann att den var spårlöst försvunnen. Så småningom fick de veta att kyrkan befann sig i Windermere, och skrev många arga brev där de krävde tillbaka sin kyrka. I Windermere hade man dock annat att tänka på – de hade nämligen också blivit bestulna. Under frakten till Windermere hade några invånare i staden Golden stulit kyrkklockan ur dess torn! Detta var historien bakom kyrkan St. Peters i Windermere, ”Den stulna kyrkan”, och kyrkan St. Pauls i Golden, ”Kyrkan med den stulna klockan”. Klockan blev grund till årtionden av agg och förbittring mellan Windermere och Golden, och Revelstoke fick aldrig sin kyrka.

Om du själv har råkat ut för ett inbrott och blivit bestulen, vet du hur förödande det kan vara, både för hemfriden och för ekonomin. Förhoppningsvis har du en hemförsäkring som kan täcka större delen av de ekonomiska förlusterna, men om något stals som du inte får ersättning för, kan du också få hjälp med att låna pengar på Advisa för att köpa ett nytt exemplar.