Heliga Birgittas arm

Det är vanligt att föremål stjäls ur kyrkor, och det har det varit under lång tid. Det beror på att många dekorationer och föremål i kyrkor är värdefulla, eftersom de är rikt utsmyckade eller gjorda av ädelmetaller. En något märklig stöld var därför den relik som fanns i den katolska kyrkan Sankta Eugenia i centrala Stockholm, och som stals i september 2014. Reliken bestod av en del av heliga Birgitta, närmare bestämt en del av hennes arm. Reliken i sig har inget materiellt värde, och den förvarades i ett skrin som var guldfärgat, men sannolikt inte gjort av guld, och således inte heller var värt många kronor. Pater Josef Höfner tror att den enda förklaringen till att den stals är att det handlar om reliksamlare. Stefan Erlandsson vid Norrmalmspolisen, som undersöker ärendet och är på jakt efter gärningsmännen, menar att det är ett ovanligt ärende, och något han aldrig varit med om förut.Heliga Birgittas arm 1

Att en reliksamlare skulle vara intresserad av föremålet har att göra med vem heliga Birgitta var. Birgitta levde under 1300-talet. Redan som liten flicka hade hon visioner, bland annat av Jesus lidande på korset och av jungfru Maria, som satte en krona på hennes huvud. Birgitta blev bortgift när hon var 13 år gammal. Hon övertygade sin fem år äldre man att de skulle vara avhållsamma i början, men skulle senare i deras äktenskap föda sammanlagt åtta barn. Efter att maken gick bort fördelade Birgitta sina tillgångar mellan sina barn, och flyttade in i ett kloster. I samband med detta ökade antalet visioner, eller uppenbarelser, som hon fick. Uppenbarelserna var av Gud, Maria, eller olika helgon, som gav henne uppdraget att sprida Guds ord. Birgitta levde den sista delen av sitt liv i Rom, där hon också dog. Hennes uppenbarelser hade skrivits ned av munkar i klostret, och för dessa skulle hon komma att helgonförklaras år 1391 av påven Bonifatius IX. Hon är det enda svenska helgonet som kanoniserats av påven, och är således av stor betydelse för svenska katoliker.

Kyrkan är angelägen om att få tillbaka föremålet, som var viktigt för församlingen av flera anledningar. Dels är den ett minne av heliga Birgitta, och dels hade kyrkan fått reliken i gåva av påven på 1870-talet.

Relikstölder och reliksamlare kan tyckas vara något ur en äventyrsfilm eller en roman av Dan Brown, men finns med andra ord även i verkligheten. Om du tycker om mysterieromaner i samma stil som Dan Browns romaner, och gärna tar del av dem i formen av en ljudbok, kan du gå in på Storytel.se, där du finner mängder av ljudböcker.