Historiska föremål stulna ur kyrka i Australien

Daylesford kyrka i Daylesford, Australien, råkade i maj 2014 ut för en omfattande kyrkstöld. Stölden upptäcktes när fader Jeff O’Hare, kyrkans anglikanske präst, kom till kyrkan på morgonen efter stölden, och reagerade över att kyrkan såg tom ut. När han insåg att saker hade blivit stulna tog det ungefär tre timmar att ta in just hur många föremål som saknades. Totalt handlar det om ett trettiotal föremål och religiösa artefakter som är värda mer än 100 000 dollar. Vissa av föremålen är 400 år gamla, och har således inte bara ett materiellt värde, utan även ett historiskt. Det handlar bland annat om en spegel från 1600-talet, en pulpet som är 140 år gammal, en örn i snidat trä och ett silverkors med infattade juveler.

Enligt fader O’Hare har kyrkan en så kallad öppen dörr-policy, som innebär att man inte låser kyrkans dörr under dagen, och ibland inte heller på natten. Under natten som stölden skedde hade dörren varit olåst. Det hade dock kanske inte gjort någon skillnad även om dörren hade varit låst, eftersom tjuvarna antagligen var väl förberedda, och det rörde sig om en planerad stöld. Antalet saker de stal under relativt kort tid och det faktum att flera av dem var mycket tunga tyder på att det var fler än en person som var inblandade, att de var organiserade och att de antagligen hade hjälp av ett fordon av något slag att lasta sakerna i.Historiska föremål stulna ur kyrka i Australien 1

Tony Coxall vid Moorabool Criminal Investigation Unit sade att man ber allmänheten hålla utkik efter föremålen och rapportera allt de ser som är misstänkt. Polisen har särskilt kontaktat antikvitetshandlare och informerat dem om stölden. Coxall menar att det kommer att vara svårt för tjuvarna att sälja vidare föremålen obemärkt, eftersom de är så sällsynta.

Fader O’Hares meddelande till tjuvarna är att de bör vara medvetna om vad det är de har stulit. ”De är inte bara saker och konstverk, de är betydelsefulla för samfundet och för församlingens resa”, sade han till pressen som en indirekt vädjan till brottslingarna att lämna tillbaka de stulna föremålen. Som församlingsmedlemmen Grace Provan påpekade har dock tjuvarna gått in i Guds hus och tagit vad de har velat för pengar, vilket tragiskt nog gör det osannolikt att de kommer att lyssna till hans vädjan.