La Sagrada Familia

La Sagrada Familia är en katolsk basilika som du hittar i Barcelona, Spanien. Kyrkan designades av stadens kände arkitekt Antoni Gaudí och började byggas redan 1882. Vad som gör den till en intressant sevärdhet i Barcelona är dels, att den ännu inte är färdigbyggd och att den inte liknar någon annan kyrka du sett. Planen är att La Sagrada Familia ska vara färdigbyggd 2026 då det var hundra år sedan Gaudí dog, men detta byggschema är ännu omdiskuterat. Gaudí själv ville att bygget skulle pågå under flera hundra år, i stil med hur man byggde katedraler under katolicismens tidiga dagar.

stuleturkyrkan.se

Basilikans utformning

Skälet till att bygget har dragit ut på tiden var länge bristen på ekonomiska medel. Kyrkan byggs enbart med donationer, samt med hjälp av inträdesavgifterna som besökarna betalar. Idag har den ökade turismen i Barcelona gjort stiftelsen förmögen och nu längre är det inte den ekonomiska situationen som drar ut på tiden. La Sagrada Familia är ett arkitektoniskt unikum och utformningen är mycket komplex. Lika elegant som en kostym herr från Armani, intressant och spännande som en deckar-thriller, storslagen som en opera av Verdi och ändå helt olika på insidan och utsidan. Fasaden är täckt av skulpturer med tema från bibeln, och basilikan har 18 torn, varav det högsta kommer bli 172 meter. De arton tornen symboliserar de tolv lärjungarna, de fyra apostlarna samt Jesus och Maria. Insidan är ljus och rymlig med abstrakta konstruktioner som ska efterlikna en katalansk medelhavvskog. Pelarna förgrenar sig i taket för att påminna om träd, och ljuset är integrerat i taket för att likna dagsljus som tränger igenom trädkronans lövverk.

Ljus och ljud i Sagrada Familia

Man kan studera den rikt detaljerade utsidan på Sagrada Familia i timmar av fascination. Basilikans interiör ser helt annorlunda ut men har designats med precis lika mycket eftertanke som utsidan. De höga, vita pelarna skapar rymd och Gaudí var mycket noga när det gällde ljussättningen av kyrkan. Han ville undvika det oregelbundna ljusflödet som kännetecknar många gotiska katedraler och efterforskade därför möjligheterna till så mycket naturlig ljusspridning som möjligt. Då kyrkklockor är designade att sprida så mycket ljud som möjligt funderade Gaudí på om principen också kunde gälla för ljus. Därför använde han sig av hyperbolisk geometri, likt kyrkklockor, för att sprida ljusflödet jämnt i hela byggnaden. Basilikan har för närvarande en 26-stämmig orgel med två manualer. När kyrkan byggts klart kommer fler orglar installeras som kommer kunna spelas var för sig, men också tillsammans via en mobilt spelbord som kommer kunna styra alla stämmorna samtidigt. Sammanlagt kommer musik höras från runt 8000 pipor.