Musikinstrument stulna ur kyrka i Pennsylvania

Kyrkan Clarks Green Assembly of God i Lackawanna County i Pennsylvania i USA fick en otrevlig överraskning då det visade sig att någon under natten en dag i april 2015 hade stulit med sig en stor mängd av kyrkans musikinstrument, som användes av kyrkans liveband. Musikinstrumenten var värda tusentals dollar, och tjuven eller tjuvarna tog också en del ljudutrustning.

Till en början var det nära att stölden förblev oupptäckt. Kyrkan var inte förstörd eller stökig i övrigt, och man upptäckte därför inte att något fattades förrän prästens fru satte sig ned vid pianot för att leda sången vid en gudstjänst. Då skickade hon ett meddelande till sin make och frågade om han flyttat på keyboarden och mikrofonerna, och snart såg de att fler saker fattades, och att några mikrofonstativ hade puttats omkull. Lyckligtvis hade tjuvarna inte rört något annat av värde i kyrkan, till exempel luftkonditionering eller varmvattenberedare. Om de hade behövt köpa en ny varmvattenberedare efter stölden hade de kunnat göra det på Nevica.se.church-organ-393922_640

Pastor Daniel Miller tror att stölden gjordes av någon som kände till kyrkan och som varit där förut. Han menar att tjuvarna uppenbarligen visste hur de skulle ta sig in och ut, och hans teori är att de helt enkelt har gått in i kyrkan när den var öppen för att rekognoscera och titta ut vad de ville stjäla, för att sedan se till att en av sidodörrarna lämnades öppen så att de kunde komma tillbaka senare och ta det.

Det kommer att ta lång tid för kyrkan att samla ihop tillräckligt med pengar för att kunna ersätta instrumenten, men lyckligtvis finns det godhjärtade människor i kyrkans omgivning som bistår med hjälp. När man insåg att det inte skulle gå att genomföra en gudstjänst den kommande söndagen utan instrument, hörde pastor Michael Warner sig för i sociala medier för att be om hjälp. Den kom snabbt, bara 22 minuter efter att han lagt upp sin bön, då en musikaffär erbjöd sig att låna ut all utrustning de behövde tills de kunde köpa ny utrustning själva. För att kunna göra just det har kyrkan nu startat en insamling till nya instrument.

Trots att församlingen drabbats på det här sättet menar pastorerna att de inte kommer att sätta galler på fönstren – tvärtom, de kommer att välkomna ännu fler människor in i kyrkan.