Peterskyrkan

Peterskyrkan i hjärtat av Vatikanstaten är en imponerande byggnad från år 1506 där arkitekter som Bramante och Raphael påbörjade byggnationen Bernini har skapat en mängd skulpturer i kyrkan och och senare övertog Michelangelo arbetet med att smycka kyrkan. Utsmyckningen i kyrkan är ett konstverk i sig med sina fantastiska skulpturer, mosaiker, tavlor och oskattbara reliker. Peterskyrkan är väl värt ett besök liksom kupolen med milsvid utsikt över staden. Att besöka kyrkan är gratis och man får en tur upp i kupolen för en mindre summa vilket rekommenderas.

Peterskyrkan, ett historiskt monument fyllt av konstskatter.

Basilica_di_San_Pietro_in_Vaticano_September_2015-1aPeterskyrkan i Vatikanstaten är en välbesökt historisk byggnad från 1506 som tog 120 år att färdigställas och numer är den en välbesökt plats av turister från hela världen. En van resenär som Ulrika Stahre läser en resebok och biografi vill gärna besöka Peterskyrkan under sitt besök i Vatikanstaten. Vill man undvika de långa köerna in till kyrkan är ett tips att vara ute i god tid eller boka in sig på guidade turer och tänk gärna på att täcka axlar och knän innan besöket. Vill man få en glimt av påven kan han finnas på plats under mässan på onsdagar.